Alternator – co to takiego?
A wiec co to jest alternator?
Urządzenie proste lecz bez niego nie mógł by jechać żaden samochód. W najprostszych słowach jest to prądnica prądu przemiennego, aczkolwiek alternator dużo lepiej spełnia to samo zadanie. Zasadniczą różnicą pomiędzy alternatorem a prądnicą, jest choćby konstrukcją. Umieszczenie uzwojenia roboczego w stojanie alternatora pozwoliło na usunięcie z układu komutatora, dzięki temu jest on znacznie lepszy od swojej konkurencji – prądnicy. Głównym elementem alternatora jest unieruchomiony, izolowany stojan, zbudowany ze stalowej ramki z nawiniętymi uzwojeniami. Wirnik jest elektromagnesem, który obracając się wytwarza prąd.
Alternator napędza wał korbowy silnika, napęd przenoszony jest za pomocą paska napędowego. Jak wiadomo podczas pracy silnika występują różnice w ilości obrotów co z kolei przekłada się na zróżnicowanie prądu ładowania. Prąd ładujący akumulator regulują zamontowane półprzewodniki. Kiedy prąd jest zbyt niski, wykorzystywana jest cała moc alternatora, w ten sposób reguluję się napięcie ładujące. Należy jednak pamiętać iż nie może ono przekroczyć 2 amper.
Perzy niskich obrotach silnika lub zgaszonym motorze a załączonej instalacji, alternator zamiast ładować akumulator będzie tylko pobierać energię co może skutkować nadmiernym zużyciem baterii, a nawet uszkodzić. Dlatego zaleca się aby podczas postoju nie pozostawiać samochodu na „zapłonie”, może mieć to znaczący wpływ na żywotność instalacji elektrycznej w naszym samochodzie.
Najnowsze komentarze