Klemy od akumulatora. Czerwony plus, czarny minus. Co kiedy źle podłączymy?
Akumulator – proste urządzenie
Każdy z nas wie jak wyglądają klemy od akumulatora, lecz czy każdy wie że mają różne średnice? Otóż akumulatory na europejskim rynku mają różne średnice klem, zapobiegać ma to odwrotnemu podłączeniu przewodów elektrycznych od instalacji w pojeździe. Przewód „minusowy” czy innymi słowy masa, rozpoznamy po tym iż niedaleko od klemy podłączonej do akumulatora będzie znajdował się kabelek przytwierdzony do karoserii lub innej części konstrukcji pojazdu. Główny przewód zasilający tak zwany „plusowy” rozpoznamy po zdecydowanie grubszej średnicy, oraz izolacji. Kabel tan może mieć kolor czerwony w zależności od producenta pojazdu.
Prostownik czerwony plus, czarny minus – a co kiedy podłączmy na odwrót?
Prawdopodobnie nic się nie powinno wydarzyć lecz stąpamy po kruchym lodzie. Kiedy przekręcimy stacyjkę z podłączonym na odwrót akumulatorem może dojść do uszkodzenia instalacji elektrycznej pojazdu a nawet zniszczenia alternatora. Na szczęście przychodzi nam z pomocą nowoczesna technologia to oznacza że podczas rozruchu zostanie odcięty dopływ prądu. W takich przypadkach najczęściej dochodzi do niewielkich uszkodzeń takich jak spalone bezpieczniki, lampki od podświetlenia czy uszkodzenie radia. Lepiej nie próbować tego samemu.
Najnowsze komentarze