Podkładka metalowo-gumowa w samochodzie – jak działa?

Podczas jazdy samochodem zużywa się wiele elementów. Pojazd porusza się dzięki wytwarzaniu siły tarcia, która przyczynia się do niszczenia metalowych części układu. Ta sama siła sprawia, że silnik pracuje głośno, co może zmniejszać komfort kierowcy i pasażerów. Tego i wielu innych problemów pozwoli pozbyć się podkładka metalowo-gumowa.

Jak wykorzystać podkładki metalowo-gumowe?

Podkładki metalowo-gumowe wykorzystywane w wielu maszynach, w tym także samochodach. Mają one wiele zastosowań, a co za tym idzie, sprawdzają się w różnych sytuacjach. Do ich zadań należy m.in.:

  • zmniejszanie drgań w maszynach rolniczych i budowlanych;
  • tłumienie hałasów z pracującego silnika;
  • uszczelnianie gwintów i układu hydraulicznego,
  • izolacja.

Najczęściej wykorzystuje się je w rolnictwie, budownictwie, przemyśle i branży motoryzacyjnej. Nakładane są na różne części maszyn.

Korzyści dla pojazdu i kierowcy

Zadania podkładek mają znaczenie dla maszyn i używających je ludzi.

  1. Zmniejszają poziom hałasu, co poprawia warunki pracy przy maszynach i komfort jazdy.
  2. Ograniczają drgania, ułatwiając obsługę urządzeń i zwiększając bezpieczeństwo
  3. Służą do uszczelniania połączeń hydraulicznych, dzięki czemu oleje i płyny hydrauliczne nie wyciekają.

Uszczelka metalowo-gumowa może być założona na każdym elemencie maszyny i pojazdu. W samochodach chroni silnik przed zatarciem, a jednocześnie niweluje hałas i drgania, co poprawia warunki wewnątrz auta i zabezpiecza przewożony towar.

Podkładka metalowo-gumowa chroni układ, w którym się znajduje przed działaniem tarcia i zmniejsza korozję. W ten sposób zwiększa efektywność maszyny i wytrzymałość jej części. Takie uszczelnienie stosuje się w prywatnych samochodach i pojazdach służbowych.

Jaka guma do uszczelniania?

Ważną cechą podkładki jest odporność na substancje, z którymi ma kontakt w danym układzie. W przemyśle i motoryzacji popularna jest podkładka metalowo-gumowa z gumy NBR (nitril). Jest to spowodowane jej właściwościami. Do najważniejszych zaliczamy:

  • wytrzymałość na tarcie,
  • odporność na oleje, smary, środki chemiczne i węglowodory alifatyczne,
  • niskie zużycie.

Wszystko to czyni podkładki metalowo-gumowe jednymi z najczęściej wykorzystywanych.

Podkładki miedziane vs metalowo-gumowe

Do uszczelnienia gwintów metrycznych użyć można różnych podkładek. Najczęściej stosowane są metalowo-gumowe. Są to produkty wytrzymałe, a budowa podkładki chroni przed przewodzeniem prądu. Powierzchnia gumowa ściśle przylega do gwintu, nie pozwalając na jego kontakt z metalem. Ta cecha sprawia też, że ten rodzaj podkładek jest bardzo szczelny.

W układzie hydrauliki siłowej potrzebne są też podkładki miedziane. Zakłada się je w miejscach, które się nagrzewają. W samochodzie znajdziemy je przy silniku, z którego odprowadzają ciepło. Elementy te mają różne zastosowanie, które wynika z innych cech materiałów, z których powstały.

Co brać pod uwagę przy wyborze uszczelki?

Kiedy już wiemy, że potrzebne jest nam uszczelnienie metalowo-gumowe, musimy wybrać konkretne uszczelki. Zwracajmy uwagę na takie parametry, jak:

  • wielkość,
  • odporność na temperatury i środki chemiczne,
  • wytrzymałość na ciśnienie,
  • twardość i elastyczność gumy.

Żeby spełniać swoje zadanie podkładki metalowo-gumowe muszą być dobrze dopasowane i precyzyjnie zamontowane. Za duża podkładka nie zapewni szczelności, a zbyt małą będzie trudno założyć. Jeśli nawet się uda, to szybko pęknie.

Idealną podkładkę znaleźć można w ofercie sklepu www.aldomarket.pl. Znajdziemy tam małe i duże uszczelki do wielu zastosowań.

Możesz również polubić…